
ការតាំងពិពណ៍ការងារបរិស្ថាន
ធ្វើពីថ្ងៃទី ១៥ ដល់១៦ ខែមិថុនាឆ្នាំ២០១៨ នៅមហាស្របកោះពេជ្រ រាជធានីភ្នំពេញ
អគ្គនាយកដ្ឋាននៃក្រសួងបរិស្ថាន បានសហការរៀបចំការតាំងពិព័ណ៍ការងារបរិស្ថាន នៅមហាស្របកោះពេជ្រ និងបានបញ្ជ្រាប ប្រព័ន្ធទិន្នន័យសារធាតុបំពុលសាយភាយ និងបំលាស់ទីចូលទៅក្នុងបរិស្ថាន (PRTR System) ចាប់ពីថ្ងៃទី ១៥ ដល់ ១៦ ខែមិថុនា ឆ្នាំ២០១៨៖
ថ្នាក់ដឹកនាំ និងមន្រ្តីនៃនាយកដ្ឋានគ្រប់គ្រងសារធាតុគ្រោះថ្នាក់

ច្បាប់

បង្រៀនរបៀប្រើប្រព៏ន្ឌដំណើរការ
បរិយាយសង្ខេប

សិក្ខាសាលាអប់រំ និងលើកកម្ពស់ការយល់ដឹង ស្តីពីការគ្រប់គ្រងសារធាតុគីមី និងសំណល់ប្រកបដោយសុវត្ថិភាពបរិស្ថាន

រដ្ឋធម្មនញ្ញ
បរិយាយសង្ខេប

គោលការណ៍ណែនាំ

ប្រកាស

ព្រះរាជក្រឹត្យ

ការគ្រប់គ្រងសារធាតុគីមីក្នុងវិស័យការងារ

ការគ្រប់គ្រងសារធាតុគីមីក្នុងវិស័យសុខាភិបាល

ការគ្រប់គ្រងសារធាតុគីមីក្នុងវិស័យបរិស្ថាន
ប្រទេសកម្ពុជាបានជួបប្រទះនឹងកំណើនសេដ្ឋកិច្ចតាមវិស័យយ៉ាងសំខាន់ក្នុងវិស័យកសិកម្ម ឧស្សាហកម្ម និងសុខាភិបាល ដែលនាំឱ្យមានការកើនឡើងនៃការប្រើប្រាស់សារធាតុគីមីក្នុងទសវត្សរ៍កន្លងមក។ ទោះបីជាយ៉ាងណាក៏ដោយ ប្រទេសនេះខ្វះប្រព័ន្ធកណ្តាលសម្រាប់ការប្រមូល និងគ្រប់គ្រងទិន្នន័យគីមី ដែលបណ្តាលឱ្យមានបញ្ហាប្រឈមក្នុងការធានាសុខភាពសាធារណៈ និងសុវត្ថិភាពបរិស្ថាន។ ចាប់តាំងពីការចុះហត្ថលេខាលើអនុសញ្ញា Stockholm ស្តីពី POPs ក្នុងឆ្នាំ 2001 ប្រទេសកម្ពុជាបានប្តេជ្ញាធ្វើឱ្យប្រសើរឡើងនូវការគ្រប់គ្រងគីមី ដោយមានការគាំទ្រពីអន្តរជាតិ រួមទាំងជំនួយពី UNEP និង UNITAR ។ ប្រវត្តិរូបជាតិស្តីពីការគ្រប់គ្រងគីមីត្រូវបានបង្កើតឡើងដោយប្រើប្រាស់ទិន្នន័យដែលមានស្រាប់ពីស្ថាប័នផ្សេងៗ គ្របដណ្តប់លើវដ្តជីវិតគីមីទាំងមូល។ ទោះបីជាមានក្របខណ្ឌបទប្បញ្ញត្តិ និងគណៈកម្មាធិការអន្តរក្រសួងដែលត្រួតពិនិត្យការគ្រប់គ្រងសារធាតុគីមីក៏ដោយ គម្លាតនៅតែមាននៅក្នុងសមត្ថភាពស្ថាប័ន ភាពជឿជាក់នៃទិន្នន័យ ធនធានមនុស្ស និងហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធមន្ទីរពិសោធន៍។ លើសពីនេះទៀត ការយល់ដឹងជាសាធារណៈអំពីហានិភ័យគីមីមានកម្រិតទាប ហើយការសម្របសម្រួលក្នុងចំណោមភាគីពាក់ព័ន្ធមានកម្រិត។ បញ្ហាប្រឈមទាំងនេះរារាំងបទប្បញ្ញត្តិគីមីប្រកបដោយប្រសិទ្ធភាព ការត្រួតពិនិត្យ និងការការពារគ្រោះថ្នាក់ ដោយគូសបញ្ជាក់ពីតម្រូវការសម្រាប់ការធ្វើឱ្យប្រសើរឡើងនូវកិច្ចសហប្រតិបត្តិការ ការប្រមូលទិន្នន័យ និងសមត្ថភាពបច្ចេកទេស។
ការគ្រប់គ្រងសារធាតុគីមីក្នុងវិស័យកសិកម្ម
កសិកម្មត្រូវបានគេប្រើប្រាស់អនុវត្ត ក្រុមការងារនឹងពិនិត្យមើលការនាំចូលនិងប្រើប្រាស់។ ព័ត៍មានទាក់ទងនឹងក្រសួងកសិកម្ម នេសាទ និងរុក្ខាប្រមាញ់ ជាតំណភ្ជាប់ https://www.maff.gov.kh/

ការគ្រប់គ្រងសារធាតុគីមីក្នុងវិស័យឧស្សាហកម្ម

ចំណាត់ថ្នាក់ និងការចាត់ថ្នាក់សារធាតុគីមី
គ្រោងការណ៍ប្រព័ន្ធចំណាត់ថ្នាក់និងស្លាក
ប្រព័ន្ធដែលមានភាពសុខដុមជាសកលនៃការចាត់ថ្នាក់ និងការដាក់ស្លាកសារធាតុគីមី (GHS) គឺជាប្រព័ន្ធដែលបានព្រមព្រៀងជាអន្តរជាតិដែលផ្តល់ៈ
លក្ខណៈវិនិច្ឆ័យសុខដុមរមនាសម្រាប់ចាត់ថ្នាក់សារធាតុ និងល្បាយដោយយោងទៅតាមសុខភាព បរិស្ថាន និងគ្រោះថ្នាក់រាងកាយ។ និង
ធាតុទំនាក់ទំនងគ្រោះថ្នាក់ដែលចុះសម្រុងគ្នា រួមទាំងតម្រូវការសម្រាប់ការដាក់ស្លាក និងសន្លឹកទិន្នន័យសុវត្ថិភាព។

ចំណងជើង
បរិយាយលំអិត


អនុក្រឹត្យ

ប្រកាស

អនុសញញ្ញារ៉ូតថឺដាម
អនុសញ្ញា រ៉ូតថឺដាម (ជាផ្លូវការ អនុសញ្ញាទីក្រុង Rotterdam ស្តីពីនីតិវិធីនៃការយល់ព្រមដែលបានជូនដំណឹងជាមុនសម្រាប់សារធាតុគីមីគ្រោះថ្នាក់ និងថ្នាំសម្លាប់សត្វល្អិតក្នុងពាណិជ្ជកម្មអន្តរជាតិ) គឺជាសន្ធិសញ្ញាពហុភាគីដើម្បីលើកកម្ពស់ការទទួលខុសត្រូវរួមគ្នាទាក់ទងនឹងការនាំចូលសារធាតុគីមីគ្រោះថ្នាក់។

អនុសញញ្ញាមីណាម៉ាតា
អនុសញ្ញា មីណាម៉ាតា ស្តីពីបារត គឺជាសន្ធិសញ្ញាសកលដើម្បីការពារសុខភាពមនុស្ស និងបរិស្ថានពីផលប៉ះពាល់អវិជ្ជមាននៃបារត។

អនុសញញ្ញាបាសែល
អនុសញ្ញា Basel ស្តីពីការគ្រប់គ្រងចលនាឆ្លងដែននៃកាកសំណល់គ្រោះថ្នាក់ និងការចោលរបស់ពួកគេ គឺជាសន្ធិសញ្ញាបរិស្ថានសកលដ៏ទូលំទូលាយបំផុតស្តីពីកាកសំណល់គ្រោះថ្នាក់ និងកាកសំណល់ផ្សេងៗទៀត។

អនុសញញ្ញាស្កុកខូម

Part 3: How does industrial calculation of Emission or emission estimation techniques?

Part 2: Online Reporting System

Part 1: General information

តម្រូវការដើម្បីផ្តល់របាយការណ៍នៃប្រព័ន្ធ PRTR


Diffuse Sources

ព្រឹត្តិការណ៍

ព័ត៌មាន

ប្រវត្តិ PRTR នៅកម្ពុជា
អ្វីជាប្រព័ន្ធទិន្នន័យសារធាតុដែសាយភាយនិងបំលាស់ទី? (What is a PRTR )
គឺជាប្រព័ន្ធព័ត៌មានអំពីការសាយភាយ និងការបំលាស់ទីនៃសារធាតុបំពុលគ្រោះថ្នាក់ធ្ងន់ធ្ងរ ចេញពីប្រភពនានាចូលនៅទៅក្នុងបរិស្ថាន ហើយដែលប្រព័ន្ធព័ត៌មាននេះត្រូវបានរៀបចំក្នុងបណ្តាញកុំព្យូទ័រ សម្រាប់ការប្រើប្រាស់ជាសាធារណៈជន ។ និយាយដោយន័យសមញ្ញ ប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTRគឺជាទិន្នន័យសារពើភណ្ឌជាប្រចាំនៃសារធាតុពុល ដែលបានសាយភាយឬបំលាស់ទីចេញពីប្រភពនានាចូលទៅក្នុងបរិស្ថាន ហើយដែលទិន្នន័យសារពើភណ្ឌនោះត្រូវបានដាក់បញ្ចូលក្នុងបណ្តាញកុំព្យូទ័រដែរអាចឲ្យសាធារណៈជនប្រើប្រាស់បាន ។
ដូចនេះ ប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR ជាមធ្យោបាយដ៏សំខាន់សម្រាប់ប្រមូលព័ត៌មានពីសារធាតុបំពុល ឬសារធាតុគីមីដែលបានរៀបចំជាបញ្ជី (ហៅកាត់ថាបញ្ចី PRTR) តាមរយៈការតម្រូវឱ្យម្ចាស់ឬអ្នកទទួលខុសត្រូវ ទីតាំង ឬប្រភពដែលបានបង្កឲ្យមានការសាយភាយឬបំលាស់ទីសាធាតុបំពុលពាក់ព័ន្ធ ធ្វើសេចក្តីរាយការណ៍ជាប្រចាំ (រៀងរាល់ខែ ១ឆ្នាំ ឬ ២ ឬ ៣ ឆ្នាំ្ ម្តង )ពីប្រទេសនៃសារធាតុបំពុលដែលបានសាយភាយ ឬបានបំលាស់ទីចេញពីទីតាំងរបសើខ្លួន ពីបរិមាណនៃសារធាតុបំពុលដែលធ្លាក់ចូលទៅក្នុងមជ្ឈដ្ឋានបរិស្ថាននិមួយៗ ។ ព័ត៌មានដែលប្រមូលបានតាមរយៈរបាយការណ៍នឹងត្រូវត្រួតពិនិត្យនិងផ្ទៀងផ្ទាត់ដោយស្ថាប័នជំនាញ ដែលទទួលបន្ទុកគ្រប់គ្រងប្រព័ន្ធទិន្នន័យមុននឹងធ្វើការបញ្ចូនទៅក្នុងប្រព័ន្ធទិន្នន័យកុំព្យូទ័រ ហើយដែលទិន្នន័យនោះត្រូវបានបញ្ជូនទៅដល់ដៃអ្នកដែលមានការពាក់ព័ន្ធ ឬអ្នកដែលទទួលរងគ្រោះដោយសារធាតុបំពុលទាំងនោះ ។
ដូចនេះ ប្រសិនបើមានការដាក់ឲ្យអនុវត្តន៍ប្រព័ន្ធទិន្នន័យសារធាតុបំពុលដែលសាយភាយនិងបំលាស់ទី គឺមានន័យថា ទីតាំងមួយចំនួន ដូចជា រោងចក្រផលិតផលសារធាតុគីមី រោងចក្រផលិត
ឡាន រោងចក្រតំបាញ ឬសហគ្រាសដែលពាក់ពន្ធទៅនឹងការប្រើប្រាស់ ឬផលិតសារធាតុគីមីដែលបានកំណត់ក្នុងបញ្ជី PRTR គឺត្រូវរៀបចំរបាយការណ៍ពីសារធាតុគីមីដែលបានផលិត ឬដែលបាននាំយកមកប្រើប្រាស់ និងពីសារធាតុបំពុលដែលបានបង្កឡើងក្នុងទម្រង់ជាសំណល់ ឬជាលផិតផលបន្ទាប់បន្សំដែលត្រូវបោះបង់ចោលឬនាំយកទៅកែច្នៃ ហើយដែលរបាយការណ៍នោះត្រូវបញ្ជូនទៅការិយាល័យ កណ្តាលរួមរបសើរដ្ឋមួយ ដែលមាននាទីត្រួយពិនិត្យនិងផ្ទៀងផ្ទាត់ទិន្នន័យព័ត៌មានក្នុងរបាយការណ៍ និងធ្វើការបញ្ចូលទៅក្នុងប្រព័ន្នទិន្នន័យកុំព្យូទ័រ ។
ជាបទពិសោធន៍បណ្តាលប្រទេសមួយចំនួន ដើម្បីទទួលបានជោជ័យក្នុងការអនុវត្តន៍ប្រព័ន្ធទិន្នន័យសារធាតុបំពុលដែលសាយភាយនិងបំលាស់ទី គឺអនុវត្តន៍ត្រូវបានដាក់ឲ្យស្ថិតនៅក្រោមបទបញ្ញាតិនៃច្បាប់របស់គេ ពោលគឺប្រទេសទាំងនោះបានរៀបចំច្បាប់ដែលបានចែងតម្រូវឲ្យម្ចាស់ទីតាំងឬ ប្រភពបំពុលនានាដែលមានការពាក់ព័ន្ធទៅនឹងសារធាតុបំពុលដូចមានក្នុងបញ្ជី PRTR ត្រូវផ្តល់របាយការណ៍ពីសារធាតុបំពុលដែលសាយភាយនិងបំលាស់ទី ជាប្រចាំទៅស្ថាប័នសមត្ថកិច្ចទទួលខុសត្រូវ ។ ដោយឡែកមានប្រទេសតិចតួចណាស់ដែលបានអនុវត្តន៍ប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR តាមគោការណ៍ស្ម័គ្រចិត្តក្នុងការផ្តល់របាយការណ៍ ហើយដែលភាគច្រើនអនុវត្តន៍ក្នុងតំណាក់កាលសាកល្បង ដំបូង ឬក្នុងអន្តរការណ៍នៃការរៀបចំច្បាប់តែប៉ុណ្ណោះ។
ក្នុងគោលបំណងដើម្បីជួយដល់ម្ពុជា ក្នុងការបំពេញកាតព្វកិច្ចរបស់ខ្លួនក្នុងការអនុវត្តន៍ អនុសញ្ញាស្តុកខូម ស្តីពី សារធាតុបំពុលសេរីរាង្គមិនងាយបំបែកធាតុ (POPs) គឺការរៀបចំរបាយការណ៍ជាតិស្តីពីសារធាតុ POPs ក៏ដូចជាការឆ្លើយតបទៅនឹងគោលការណ៍ដែលមានកំណត់ ក្នុងរបៀបវារៈ ២១ ដែលចែងពីសិទ្ធិរបស់សាធារណៈជន ក្នុងការទទួលបាននូវព័ត៌មានពីភាពបង្កគ្រោះថ្នាក់នៃសារធាតុគីមី ដើម្បីធានាបាននូវការគ្រប់គ្រងសារធាតុគីមីប្រកបដោយសុវត្ថិភាព និងការកាត់បន្ថយឥទ្ធិពលគ្រោះថ្នាក់នៃសារធាតុគីមីទៅលើសុខភាព និងបរិស្ថាន ទើបអង្គការកម្មវិធីបរិស្ថានសហប្រជាជាតិ (UNEP)បានអនុញ្ញាតកម្ពុជាចូលរួមក្នុងការអនុវត្តន៍លើគម្រោងសកល ការត្រួតពិនិត្យ ការធ្វើរបាយការណ៍ និងការចែកចាយព័ត៌មានពីសារធាតុ POPs ដោយប្រើប្រាស់ប្រព័ន្ធទិន័យ PRTR ដែលហៅកាត់ថា គម្រោងប្រព័ន្ធទិន័យ PRPTR ដែលមាន ១៣ មាត្រាប្រទេសចូលរួម ក្រោម គម្រោងជំនួយថវិការបស់មូនិធិបរិស្ថាន (GEF) ដែលមានវិទ្យាស្ថានស្រាវជ្រាវ និងបណ្តុះបណ្តាលនៃអង្គការសហប្រជាតិ (UNITAR) ជាភ្នាក់ងារសម្របសម្រួលគម្រោង ហើយដែលប្រតិបត្តិដោយនាយកដ្ឋានត្រួតពិនិត្យការបំពុលបរិស្ថាន នៃក្រសួងបរិស្ថាន ។
គម្រោងប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR នេះ គឺមានគោលដៅដើម្បីជួយដល់កម្ពុជាក្នុងការរៀបចំប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR ជាតិ ដែលនឹងត្រូវប្រតិបត្តិរយៈពេល ១៩ ខែ គិតចាប់ពីខែមិថុនា ឆ្នាំ ២០០៩ដល់ ខែធ្នូ ឆ្នាំ ២០១០ ដោយចែកចេញជាដំណាក់កាលអនុវត្តន៍ចំនួន៥ រួមមាន៖
ដំណាក់កាលទី ១ ៖ ការកំណត់នូវកម្មវត្តុនៃប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR ជាតិៈ គឺជាដំណាក់លកាលចាប់ផ្តើមនៃគម្រោង ដែលមានគោលដៅសំខាន់ PRTR និងសារៈ
ប្រយោជន៍របស់វា ? ទន្ទឹមនេះ ក៏និងធ្វើការកំណត់នូវកម្មវត្តុ និងវិសាលភាពនៃប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR ជាតិដែលនឹងត្រូវរៀបចំ។
ដំណាក់កាលទី ២៖ ការវាយកំណត់នូវកម្មវត្ថុនៃប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR ជាតិៈ ដែល
គឺជាដំណាក់កាលនៃការពិនិត្យ និងវាយតម្លៃទៅលើក្របខ័ណ្ឌច្បាប់ បទដ្ឋានបច្ចេកទេសស្ថាប័ន និងរចនាស័ម្ពន្ធរដ្ឋបាលនានា ដែលពាក់ព័ន្ធទៅនឹងប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR រួមមាន ប្រព័ន្ធទិន្នន័យជាតិដែលមានស្រាប់ពាក់ព័ន្ធទៅ នឹងប្រព័ន្ធទិន្នន័យជាតិដែលមានស្រាប់ពាក់ព័ន្ធទៅ នឹងព័ត៌មានពីការសាយភាយ ឬការបំលាស់ទីសារធាតុគីមីចូលទៅក្នុងបរិស្ថាន និងកម្មវិធីឬសកម្មភាពពាក់ព័ន្ធនានាដែលបានអនុវត្តន៍ដោយផ្នែកឯកជនអង្គការមិនមែនរដ្ឋាភិបាល និងក្រុមបរិស្ថាន។
ដំណាក់កាលទី៣ ៖ ការរៀបចំពង្រាយទ្រទ្រង់គោលនៃប្រព័ន្ធទិន្នន័យPRTRជាតិៈ គឺ
ដំណាក់កាលសំខាន់នៃគម្រោង ដែលត្រូវធ្វើសេចក្តីសម្រេច និងធ្វើការរៀបចំនូវពង្រាវងទ្រង់ទ្រាយគោលនៃប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR ជាតិដែលនឹងត្រូវរៀបចំ ។ សេចក្តីសម្រេចដែលត្រូវធ្វើរួមមានៈ ការកំណត់នូវបញ្ជីសារធាតុគីមី ការកំណត់នូវប្រភពដែលត្រូវរាយការណ៍ ការកំណត់ពីកំរិតដែលត្រូវជាប់បន្ទុកផ្តល់របាយការណ៍ ការកំណត់នូវចំនុចព័ត៌មាន ដែលត្រូវរាយការណ៍ ការកំណត់នូវស្ថាប័នដែលត្រូវទទួលអនុវត្តន៍ប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR ជាតិ និងការកំណត់នូវបញ្ញាតិច្បាប់ដែលជាវិធានការសម្រាប់ជំរុញការអនុវត្តន៍ប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR ជាតិ ។
ដំណាក់កាលទី៤៖ ការធ្វើតេស៍សាកល្បងប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR ជាតិដែលបានពង្រាងៈ
គឺជាដំណាក់កាលនៃការធ្វើតេស្តសាកល្បងពង្រាងប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR ជាតិដែលបានរៀបចំនៅដំណាក់កាលទី៣ ។ នៅក្នុងដំណាក់កាលទី៤ នេះនឹងមានការាជ្រើសរើសនូវប្រភពមួយចំនួន ដូចជា រោងចក្រ និងសហគ្រា ដែលនឹងត្រូវជាប់បន្ទុកផ្តល់របាយការណ៍សម្រាប់ប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR ធ្វើការសាកល្បងបំពេញរបាយការណ៍នូវចំនុចព័ត៌មាន ដែលបានកំណត់នៅក្នុងពង្រាងប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR ជាតិ ។ ការអនុវត្តន៍ការសាកល្បងធ្វើរបាយការណ៍នេះ គឺដើម្បីពិនិត្យមើលថាតើសេចក្តីព្រាងដែលបានរៀបចំ មានការខ្វះខាតអ្វីខ្លះ និងដើម្បីកំណត់ឱ្យបានច្បាស់ថាតើ ដើម្បីអនុវត្តប្រព័ន្ធ PRTR ជាតិនេះ ចាំបាច់តម្រូវការនូវធនធានមនុស្ស និងថវិការកំរិតណាដែរ?
ដំណាក់កាលទី៥៖ ការរៀបចំឯកសារសម្រចនៃប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR ជាតិៈ គឺជាដំណាក់កាលចុងក្រោយនៃគម្រោង ដែលត្រូវរៀបចំឯកសារចុងក្រោយនៃប្រព័ន្ធ
ទិន្នន័យ PRTR ជាតិ បន្ទាប់ ពីបានកែសំរួលក្រោយពេលអនុវត្តសាកល្បង ដើម្បីដាក់ជូនពិនិត្យផ្តល់យោបល់ និងការឯកភាពពីគ្រប់ភាគីពាក់ព័ន្ធ ។ ទន្ទឹមនោះ ក៏មានការកំណត់នូវផែនការសកម្មភាពសម្រាប់ការជំរុញការអនុវត្តន៍នូវប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR ជាតិដែលបានរៀបចំ រួមមាន ការលើកកម្ពស់សមត្ថភាពស្ថាប័នទទួលបន្ទុកប្រត្តិបត្តិការរៀបចំបទបញ្ញាត្តិសម្រាប់ជំរុញការអនុវត្តន៍ជាដើម។
- ការអភិវឌ្ឍប្រព័ន្ធ PRTR
- តម្រូវការដើម្បីផ្តល់របាយការណ៍នៃប្រព័ន្ធ PRTR
- អត្ថប្រយោជន៍ PRTR
- អត្តប្រយោជន៍របស់ប្រព័ន្ធទិន្នន័យសាយភាយនិងបំលាស់ទី
- ប្រវត្តិ PRTR នៅកម្ពុជា
- ចុះឈ្មោះប្រើទិន្នន័យ

ចំណងជើង
សារៈប្រយោជន៍នៃប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR៖
យោងទៅលើគោលការណ៍នៃការបង្កើតនូវប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR ខាងលើ ភាគីដែល
មានការពាក់ព័ន្ធនឹងសារធាតុគីមី រួមមាន ស្ថាប័ន្ធរដ្ឋាភិបាល ផ្នែកឯកជន (ម្ចាស់រោងចក្រ- សហគ្រា)និងសាធារណៈជនទូទៅ នឹងទទួលបាននូវសារៈប្រយោជន៍ផ្សេងៗ គ្នាយ៉ាងច្រើនពីប្រព័ន្ធទិន្នន័យPRTR ដូចខាងក្រោមៈ
សារៈប្រយោជន៏ចំពោះស្ថាប័នរដ្ឋាភិបាល
នៅពេលដែលប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR ត្រូវបានរៀបចំនិងដាក់ឱ្យអនុវត្តស្ថាប័នរដ្ឋាភិបាលនឹងទទួលបាននូវសារៈប្រយោជន៍សំខាន់ៗ ដោយជួយឱ្យស្ថាប័នរដ្ឋាភិបាលអាចធ្វើការកំណត់បាននូវបញ្ហាពាក់ព័ន្ធមួយចំនួនដូចខាងក្រោម:
តើក្រុមហ៊ុន ឬរោងចក្រណាខ្លះដែលបានបង្កការសាយភាយនិងបំលាស់ទីសារធាតុបំពុលក្នុងកំរិតបរិមាណច្រើនចូលទៅក្នុងបរិស្ថាន?
តើសារធាតុបំពុលអ្វីខ្លះដែលកំពុងតែសាយភាយនិងបំលាស់ទីចូលទៅក្នុងបរិស្ថាន?
តើបរិមាណសារធាតុបំពុលចំនួនប៉ុន្មានដែលបានសាយភាយ និងបំលាស់ទីក្នុងរយពេលកំណត់ជាក់លាក់ (ត្រីមាស ឆមាស ឬប្រចាំឆ្នាំ)
តើមជ្ឈដ្ឋានបរិស្ថានណា (ទឹក ដី និងខ្យល់) ដែលសារធាតុបំពុលបានសាយភាយ ឬបំលាស់ទីចូលក្នុងកំរិតបរិមាណច្រើនជាងគេ ?និងមានចំនួនប៉ុន្មាន ?
តើតំបន់ណាខ្លះនៃប្រទេសដែលទទួលរងការសាយភាយឬ បំលាស់ទីសារធាតុបំពុលច្រើន?
តើការបំពុលបរិស្ថាន ឬកំរិតគ្រោះថ្នាក់ទៅលើមនុស្ស និងបរិស្ថានស្ថិតក្នុងកំរិតណា ?
តើការអនុវត្តលិខិតបទដ្ឋាន និងបច្ចេកទេសដែលមាន ទទួលបានជោគជ័យក្នុងកំរិតណា និងមានចំនុចខ្វះខាត ចន្លោះអ្វីខ្លះនៅក្នុងការអនុវត្តន៍លិខិតបទដ្ឋានទាំងនោះ?
ជារួម តាមរយៈប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR នឹងធ្វើឲស្ថាប័នរដ្ឋាភិបាលមាននូវទិន្នន័យសារពើភ័ណ្ឌគ្រប់គ្រាន់ដែលពាក់ព័ន្ធទៅនឹងសារធាតុគីមី និង បញ្ហាបំពុលបរិស្ថាន សម្រាប់ប្រើប្រាស់ជាមូលដ្ឋានក្នុងការកំណត់នូវទិសដៅការងារ ឬកម្មវិធីការងារជាអាទិភាពសម្រាប់ទប់ស្កាត់ និងកាត់បន្ថយការបំពុលបរិស្ថានក៏ដូចជាសំរាប់ទប់ស្កាត់ឬធ្វើឱ្យថយចុះនូវភាពបង្កគ្រោះថ្នាក់ទៅលើមនុស្ស និងបរិស្ថានដោយសារធាតុគីមីគ្រោះថ្នាក់ធ្ងន់ធ្ងរ។ ជាមួយគ្នានេះ ប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR នឹងជួយកាត់បន្ថយការងារត្រួតពិនិត្យក៏ដូចជាការចំណាយរបស់ស្ថាប័នរដ្ឋាភិបាល ព្រោះនៅពេលដែលការបង្កើតសំណល់បានថយចុះ នោះនឹងធ្វើឱ្យថយចុះនូវការចំណាយលើមធ្យោបាយគ្រប់គ្រង មធ្យោបាយសំរាប់ការបោះបង់ចោល ឬការធ្វើប្រព្រឹត្រកម្មសំអាតសំណល់ជាដើម។
សារៈប្រយោជន៏ចំពោះផ្នែកឯកជន
សំរាប់ផ្នែកឯកជន ដូចជា រោងចក្រ សហគ្រាស ឬកសិដ្ឋានធំៗតែងមានការយល់ច្រឡំថាការ
ចូលរួមរបស់ពួកគេក្នុងការផ្តល់របាយការណ៏ពីការប្រើប្រាស់សារធាតុគីមីពីការបង្កើតនូវសំណល់ និង ពីការសាយភាយឬ បំលាស់ទីនៃសារធាតុបំពុលចេញពីទីតាំងចូលនៅក្នុងបរិស្ថាន សំរាប់ប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR វានឹងធ្វើមានការខាតបង់ឬ ខូចប្រយោជន៏របស់ក្រុមហ៊ុនដូចជា ធ្វើឱ្យស្ថាប័នរដ្ឋាភិបាល និងសាធារណជនដឹងថា ពួកគេជាអ្នកបំពុលបរិស្ថាន ឬជាអ្នកបង្កគ្រោះថ្នាក់ទៅដល់សុខភាពមនុស្ស និងសត្វ ឬធ្វើឱ្យព័ត៌មានសំងាត់ពាក់ព័ន្ធការងារផលិតកម្មរបស់គេ ត្រូវបានដឹងជាសាធារណៈដែលនេះគឺជាការយល់ខុសទាំងស្រុង។
ផ្ទុយទៅវិញ យោងទៅលើបទពិសោធន៏នៃការអនុវត្តប្រព័ន្ធ PRTR នៅបណ្តាប្រទេសមួយចំនួន សំរាប់ផ្នែកឯកជនដែលបានចូលរួម គឺពួកគេទទួលបាននូវសារៈប្រយោជន៏សំខាន់ៗ ជាច្រើនពីប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR នៅបណ្តាប្រទេសមួយចំនួន សំរាប់ផ្នែកឯកជនដែលបានចូលរួមគឺពួកគេទទួលបាននូវសារៈប្រយោជន៏សំខាន់ៗជាច្រើនពីប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR ព្រោះតាមរយៈប្រព័ន្ធព័ត៌មាននឹងជួយឲពួកគេបានដឹងថាៈ
តើការប្រើប្រាស់វត្ថុធាតុដើម និង ធនធានគាំទ្រផលិតកម្មរបស់គេ ដូចជា សារធាតុគីមីទឹក ភ្លើង ប្រេងឥន្ធនៈ.....មានប្រសិទ្ធភាពក្នុងកំរិតណា?
តើនៅក្នុងប្រព័ន្ធផលិតកម្មរបស់គេ គ្រឿងចក្រណា ឬបរិក្ឋារណាដែលមានការបាត់បង់វត្ថុធាតុដើម និង ធនធានច្រើន?
តើនៅក្នុងប្រព័ន្ធផលិតកម្មរបស់គេបានបង្កើតសំណល់អ្វីខ្លះ?ចំនួនប៉ុន្មាន?
តើប្រព័ន្ធផលិតកម្មរបស់គេបានសាយភាយសារធាតុបំពុលអ្វីខ្លះចូលទៅក្នុងបរិស្ថាន?
តើការគ្រប់គ្រងក្នុងប្រព័ន្ធផលិតកម្មរបស់គេដូចជា វត្ថុធាតុដើម ផលិតផលមិនទាន់
សម្រេច ផលិតផលសម្រេច និងគ្រឿងបរិក្ខារ មានលក្ខណៈត្រឹមត្រូវតាមបច្ចេកទេសដែររឺទេ?
តើក្រុមហ៊ុនខាតបង់វត្ថុធាតុដើម ឬធនធានគាំទ្រផលិតកម្មចំនួនប៉ុន្មាន តាមរយៈការ
សាយភាយចូលបរិស្ថាន ការបាត់បង់នៅក្នុងផលិតផលមិនទាន់សម្រេច និងសំណល់?
ជារួម ក្រុមហ៊ុនដែលចូលរូមក្នុងការផ្តល់ពត័មានសំរាប់ប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR គឺនឹងធ្វើឱ្យពួក
គេមាននូវព័ត៌មានពីដំណើរការគ្រប់គ្រងផលិតកម្ម វត្ថុធាតុដើម និង សំណល់ដែលនឹងជួយធ្វើឱ្យកាន់តែមានលក្ខណៈប្រសើរនូវសំណល់ ដែលធ្វើឱ្យក្រុមហ៊ុនអាចកាត់បន្ថយការចំណាយនានាពាក់ព័ន្ធទៅនឹងសំណល់ (ខាតបង់វត្ថុធាតុដើម ទឹក និងថវិការសំអាតឬបោះបង់សំណល់ចោល ) ជួយបង្កើនប្រសិទ្ធភាព ផលិតកម្ម និងជួយ កាត់បន្ថយនូវភាពគ្រោះថ្នាក់នានា ដល់បរិស្ថាន ។កាត់បន្ថយនូវភាពគ្រោះថ្នាក់នានាដល់បរិស្ថាន។
សារៈប្រយោជន៏ចំពោះសាធារណៈជន :
យោងទៅលើគោលការណ៏ដែលបានកំណត់នៅក្នុងរបៀបវារៈ ២១ ដែលបានកំនត់ថា
“សហគមន៏ និងកម្មករមានសិទ្ធដើម្បីដឹងអំពីភាពអាចបង្កគ្រោះថ្នាក់នៃសារធាតុគីមី” គឺបានបញ្ជាក់ថាប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR នឹងជួយឱ្យសហគមន៏និងកម្មករ ឬអ្នកដែលត្រូវទទួលរងគ្រោះពីសារធាតុគីមីពុល ទទួលបានព័ត៌មានលំអិតពីភាពដែលអាចបង្កគ្រោះថ្នាក់ដល់ពួកគេ ដើម្បីឱ្យពួកគេអាចធ្វើការកំណត់នូវជំរើស និងការជ្រើសរើសនូវវិធីសាស្ត្រសមស្រប។ ដូចនេះ ប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR គឺជាមធ្យោបាយមួយដ៏ប្រសើរ ដើម្បីធានានូវសិទ្ធិក្នុងការដឹងរបស់សហគមន៏និងកម្មករ។
ទន្ទឹមនេះ ប្រព័ន្ធទិន្នន័យ PRTR គឺនឹងធ្វើឱ្យសាធារណជនទូទៅអាចទទួលបាននូវព័ត៌
មានដែលពាក់ព័ន្ធទៅនឹងបញ្ហាភាពបង្កគ្រោះថ្នាក់ទៅដល់បរិស្ថាន ដូចជា ការបោះបង់ចោលសារធាតុគីមី ឬសំណល់គ្រោះថ្នាក់ដើម្បីឱ្យពូកគេអាចចូលរួមជាមួយស្ថាប័នរដ្ឋាភិបាលក្នុងការធ្វើសេចក្តីសម្រេចចិត្តពាក់ព័ន្ធទៅនឹងការទប់ស្កាត់ការបំពុលបរិស្ថាន ក៏ដូចជាភាពបង្កគ្រោះដល់សុខភាពនិងបរិស្ថាន។


ពត៌មានស្តីពីបរិស្ថាន
លោកសុផល ឌីយ៉ាកាណាល់ ថ្លែងបទសម្ភាសនៅវិទ្យុជាតិ ស្តីពីការគ្រប់គ្រងសំណល់គ្រោះថ្នាក់នៅកម្ពុជា។


សន្លឹកសារធាតុគីមី
NPI មានទិន្នន័យអំពីសារធាតុ 93 ដែលបញ្ចេញទៅបរិស្ថាន។ សារធាតុដែលបានបញ្ចូលក្នុង NPI ត្រូវបានគេកំណត់ថាមានសារៈសំខាន់ដោយសារតែផលប៉ះពាល់សុខភាពនិងបរិស្ថានរបស់វា។
សន្លឹកការពិតខាងក្រោមនេះពិពណ៌នាអំពីរបៀបដែលអ្នកអាចត្រូវបានប៉ះពាល់ទៅនឹងសារធាតុការប្រើប្រាស់ទូទៅនិងប្រភពនៃការបំភាយនិងលក្ខណៈសម្បត្តិរាងកាយនិងគីមី
- Acetaldehyde
- Acetic acid (ethanoic acid)
- Acetone
- Acetonitrile
- Acrolein (2-propenal)
- Acrylamide
- Acrylic acid
- Acrylonitrile (2-propenenitrile)
- Ammonia (total)
- Aniline (benzenamine)
- Antimony and compounds
- Arsenic and compounds
- Benzene
- Benzene hexachloro - (HCB)
- Beryllium and compounds
- Biphenyl (1,1-biphenyl)
- Boron and compounds
- 1,3-Butadiene (vinyl ethylene)
- Cadmium and compounds
- Carbon disulfide
- Carbon monoxide
- Chlorine and compounds
- Chlorine dioxide
- Chloroethane (ethyl chloride)
- Chloroform (trichloromethane)
- Chlorophenols (di, tri, tetra)
- Chromium (III) compounds
- Chromium (VI) compounds
- Cobalt and compounds
- Copper and compounds
- Cumene (1-methylethylbenzene)
- Cyanide (inorganic) compounds
- Cyclohexane
- Di-(2-Ethylhexyl) phthalate (DEHP)
- 1,2-Dibromoethane
- Dibutyl phthalate
- 1,2-Dichloroethane
- Dichloromethane
- Ethanol (ethyl alcohol)
- 2-Ethoxyethanol
- 2-Ethoxyethanol acetate
- Ethyl acetate
- Ethyl butyl ketone
- Ethylbenzene
- Ethylene glycol (1,2-ethanediol)
- Ethylene oxide: Sources of emissions
- Fluoride compounds: Sources of emissions
- Formaldehyde (methyl aldehyde)
- Glutaraldehyde: Sources of emissions
- Hydrochloric acid
- Hydrogen sulfide
- Lead & compounds
- Magnesium oxide fume: Sources of emissions
- Manganese & compounds
- Mercury & compounds
- Methanol
- 2-Methoxyethanol
- 2-Methoxyethanol acetate
- Methyl ethyl ketone
- Methyl isobutyl ketone
- Methyl methacrylate
- 4,4'-Methylene-bis(2-chloroaniline) (MOCA)
- Methylenebis (phenylisocyanate)
- n-Hexane: Sources of emissions
- Nickel & compounds
- Nickel carbonyl
- Nickel subsulfide
- Nitric acid
- Organo-tin compounds
- Oxides of Nitrogen
- Particulate matter (PM10 and PM2.5)
- Phenol
- Phosphoric acid
- Polychlorinated Biphenyls (PCBs)
- Polychlorinated dioxins and furans
- Polycyclic aromatic hydrocarbons
- Selenium & compounds
- Styrene (ethenylbenzene)
- Sulfur dioxide
- Sulfuric acid
- 1,1,1,2-Tetrachloroethane
- Tetrachloroethylene
- Toluene (methylbenzene)
- Toluene-2,4-diisocyanate
- Total Nitrogen
- Total Phosphorus
- Total Volatile Organic Compounds
- 1,1,2-Trichloroethane
- Trichloroethylene
- Vinyl Chloride Monomer (VCM)
- Xylenes (individual or mixed isomers)
- Zinc and compounds

ព័ត៌មានពីភាពបំពុលនៃសារធាតុ PRTR

បញ្ជីសារធាតុគីមី PRTR
ចាប់តាំងពីប្រទេសកម្ពុជាទើបតែចាប់ផ្តើមការរចនាប្រព័ន្ធ PRTR ហើយសមត្ថភាពត្រូវបានកំណត់មិនមែនគ្រប់សារធាតុគីមីទាំងអស់ដែលមាននៅក្នុងពិធីសារ Kiev ត្រូវបានរាយការណ៍នៅក្នុងដំណាក់កាលដំបូងឡើយ។ សារធាតុគីមីដែលត្រូវបានរាយការណ៍នៅដំណាក់កាលដំបូងគឺជាសារធាតុគីមីដែលមានលក្ខណៈវិនិច្ឆ័យដូចខាងក្រោម: ការពុលភាពអត់ធ្មត់ជីវកម្ពុជាសារធាតុពុលបង្កមហារីកការផលិតបន្តពូជឬការអភិវឌ្ឍន៍ប្រព័ន្ធប្រសាទប្រសាទនិងការដឹកជញ្ជូនឆ្លងកាត់និងការប៉ះពាល់។ លើសពីនេះទៀតសារធាតុគីមីដែលមានប្រធានបទសម្រាប់ការរាយការណ៍នៅក្រោមអនុសញ្ញានិងពិធីសារអន្តរជាតិក៏នឹងត្រូវបានរួមបញ្ចូលក្នុងដំណាក់កាលដំបូងនៃការអនុវត្តប្រព័ន្ធ PRTR នៅកម្ពុជា។ ដូច្នេះសារធាតុគីមីដែលគួរតែត្រូវបានដោះស្រាយក្នុងដំណាក់កាលដំបូងនេះគឺ:
ឧស្ម័នផ្ទះកញ្ចក់ (អនុសញ្ញាផ្លាស់ប្តូរអាកាសធាតុនិងពិធីសារក្យូតូ)
មេតាន
2. អុកស៊ីដនីត្រូស
Hydrofluorocarbon (HFC)
4. Perfluorocarbons (PFC)
កាបូនឌីអុកស៊ីត
6. សាមូហ៊្សូហ្កាហ្វូហ្វ័រ
សារធាតុដែលបំផ្លាញស្រទាប់អូហ្សូន (ពិធីសារ Montreal)
CFC
8
9. អ្នកផ្សេងទៀត CFC យ៉ាងពេញលេញ Halogenated
10 ។ tetrachloride កាបូន
11- 1,1,1-Trichloroethane (Methylchloroform)
HBFC
ជាតិម៉េត្រូប៊ីដ
14. ប៊្រមូកូឡ័រមេន
ការបំពុលសរីរាង្គជាប់លាប់ (អនុសញ្ញាស្តុកខុម)
អាសុីតហ្វីលីហ្វូអូតូសាន់អុីនសុីលីនអំបិលរបស់ពួកវានិងហ្វ្លូរ៉ុរ៉ូលសុលហ្វ្លរីត perfluorooctane
ទឹកអាស៊ីដស៊ុលហ្វ្លុយអូនីកហ្វ្រូឡូរ៉ូសានអំបិលនិងអំបិលហ្វ្លុយរ៉ូអ៊ីតហ្វ្លុយរ៉ូអ៊ីត
17. Aldrin
18. អាហ្វាក hexachlorocyclohexane
19. Beta hexachlorocyclohexane
Beta-Chlordane
21. biphenyls បូល៉ុល (PCBs)
22. Chlordecone
23. DDT
24. Dibenzoparadioxins polychlorinated និង dibenzofuran (PCDD / PCDF)
26. Dieldrin
27. Endrina
28. អេកូប្រូម៉ូម៉ូឌីនីហេលអេធើនិងអេស៊ឺអេហ្វេបបាម៉ូឌីភីនីញ៉ូម
29. អេកូមូបម៉ូឌីទីហ្វេនីលអេធីបអេហ្វធីបម៉ូឌីផេនីញ៉ូមអេក្រូបូតឌីផេនីអ៊ីលអេធើ
30. អាតូម Tetrabromodifenil និងអេប៉េរបាថូម៉ូរ៉ូឌីហ្វីនអ៊ីសឺ
31. អាតូម Tetrabromodiphhenyl និងអេទីធ្យូមមូដឌីផេនីល
32. Heptachlor
33. Hexabromobiphenyl
34. Hexachlorobenzene
35 លីនដាន
36. Mirex
37. Pentachlorobenzene
38. Toxaphene
លក្ខណៈវិនិច្ឆ័យបំពុលបរិយាកាស
39. ស៊ូលុយឌីអុកសុីត
40. អាសូតឌីអុកស៊ីត
41. កាបូនម៉ូណូអុកសុីត
42. ភាគល្អិតសរុប
43. PM10
44 ។ PM2.5
45
46 ។ អូហ្សូន
លោហធាតុ
47 ។ អាលុយមីញ៉ូម
48
49 ។ កាំមីញ៉ូម
50. សរុបនៃជាតិស្យូណាត
51. Chromium
52. Antimony
អាសេនិក
54. Cobalt
55 ស្ពាន់
56 ។ សំណប៉ាហាំង
57. បារតមេទីល
58. បារតរួមទាំងសមាសធាតុបារតកាល់ឡូរីកាល់ស្យូមសមាសធាតុអ័កក្យូខូស្យ៉ូមនិងអយរីល
59
60 ។ Palladium
61. Plomo ll
ប្រាក់ 62
ផ្លាទីន
64 ។ Selenium
65. Thallium
67. Tellurium
68. Vanadium
69 ។ ស័ង្កសី
សារធាតុផ្សេងទៀត
70. អាសុីតឬមូលដដលអាចបង្កឱ្យមានការបំពុលរំសេវផ្ទុះឬឆះ
71. ក្លរឡូដ
72. សមាសធាតុផេនឡាក់
73. សមាសធាតុសរីរាង្គងាយបាត់ (VOCs)
74. Hydrocarbons ក្រអូប, PAHs
75.ប្រេងឥន្ទះអ៊ីដ្រូកាបូនឆៅ(TPH)
76.ស៊ុលហ្វាត
77.ស៊ុលហ្វីត
78.សុលហ្វីតកាបូន

សារធាតុ PRTR
- សារធាតុ PRTR
- បញ្ជីសារធាតុគីមី PRTR
- ព័ត៌មានពីភាពបំពុលនៃសារធាតុ PRTR
- សន្លឹកសារធាតុគីម

ចំណងជើង
បរិយាយលំអិត

ការអភិវឌ្ឍប្រព័ន្ធ PRTR
ភាសាខ្មែរមិនទាន់បានបកប្រែ

ខ្មែរ
English